Tepis Dakyah Orientalis Barat

PUTRAJAYA 19 Disember 2009 - "Dakyah orientalis Barat yang masih berdegil menganggap jihad sebagai jalan untuk menyebar agama Islam ke merata tempat di seluruh dunia perlu ditangani semua umat Islam di dunia." kata Pengerusi Ulama Sedunia Prof. Dr. Yusuf Abdullah Ali Al-Qaradawi dan juga tokoh Maal Hijrah 1431H yang diterimanya dari kerajaan Malaysia. [Utusan Malaysia]

Sabtu, Disember 13, 2008

8.4 - Ulasan Politik, Laporan Media Massa Dan Akhbar

Oleh: Mohd Fikri Che Hussain


SEBAIK sahaja pemerintah barat mengetahui kepentingan ilmu ketimuran dan keperluan untuk menguasainya, lalu mereka sedaya upaya cuba menjejaki para pengkaji yang berkemahiran tinggi dalam kajian Timur Tengah.

Mereka segera meminta dibentangkan keputusan kajian penyelidikan dan nasihat mereka dalam usaha membuat sesebuah manifesto politik yang menjadikan usaha ini sebagai kerjasama antara sarjana dan pemerintah. Lalu, dewan-dewan parlimen dan juga meja-meja rundingan muali dipenuhi dengan pakar-pakar di kalangan penyelidik orientalis yang menghulurkan buah fikiran mereka demi kebaikan negara dan warganegaranya.

Segala syor dan pandangan mereka kepada kerajaan diberikan paparan untuk difikirkan bersama, sama ada melalui media cetak mahupun media penyiaran. Di dada-dada akhbar, cetusan idea mereka diletakkan di dalam ruangan khusus.

Di muncung-muncung radio pula, mereka dirujuk dan diwawancara dengan panjang lebar bagi mengeluarkan pendapat mereka terhadap isu politik semasa yang berkaitan.

Mereka juga sering diminta memberi pandangan serta pendapat menerusi kaca televisyen, berpandukan kepakaran yang mereka miliki bagi sesuatu isu berkaitan dengan dunia Arab dan negara umat Islam umumnya.

Tiada ulasan: