Tepis Dakyah Orientalis Barat

PUTRAJAYA 19 Disember 2009 - "Dakyah orientalis Barat yang masih berdegil menganggap jihad sebagai jalan untuk menyebar agama Islam ke merata tempat di seluruh dunia perlu ditangani semua umat Islam di dunia." kata Pengerusi Ulama Sedunia Prof. Dr. Yusuf Abdullah Ali Al-Qaradawi dan juga tokoh Maal Hijrah 1431H yang diterimanya dari kerajaan Malaysia. [Utusan Malaysia]

Khamis, Disember 04, 2008

8) Strategi Orientalis Mengembangkan Pengaruhnya

Oleh: Mohd Fikri Che Hussain

KAUM orientalis telah melakukan pelbagai teknik dan taktik bagi mengembangkan pengaruh mereka untuk melaksanakan objektif yang menjadi sasaran mereka. orientalis merupakan salah satu bahagian penting di dalam struktur masyarakat mereka, lantas mereka menggunakan pelbagai strategi dan uslub yang ada bagi mengembangkan bidang kajian dan penyelidikan mereka.


Mereka mendapat bantuan dan dana sokongan dari pihak kerajaan mereka yang mengetahui kepentingan jurusan ini. Mereka juga sering memohon untuk menggunakan kepelbagaian sumber dari pelbagai aspek teknik dan taktik yang ada seiring dengan objektif yang mereka ingini.

Dr. Fatimah Abu al-Naja telah menulis mengenai strategi mereka ini dalam ungkapan ringkas, “pihak orientalis tidak pernah meninggalkan suatu ruang dari kepelbagaian peluang yang ada sebagai medan dalam meneruskan aktiviti mereka. Segala aktiviti yang berbentuk akademik yang bermatlamat tinggi amat memerlukan kepakaran dan pengkhususan di dalam lapangan tersebut. Antaranya ialah pengajian di universiti, penubuhan badan korporat antarabangsa didasari penyelidikan akademik dan kebudayaan, mengadakan perhimpunan, seminar dan majlis dialog dua hala.

Mereka turut menerbitkan majalah, mengedarkan risalah kajian, mengumpulkan manuskrip Arab, menyemak, menerbit dan menghasilkan semula buku-buku yang diserapkan ‘racun pemikiran’ dalam bentuk yang tersirat dan penuh evolusi. Menerbitkan ensiklopedia pengetahuan tentang Islam menurut pemikiran mereka, di samping penekanan utama dalam merosakkan wanita Muslimah dengan emansipasi wanita serta menghiasi penulisan dengan kajian dialek pasar (‘Ammiyah) di dalamnya…”[1]

Ini merupakan gambaran secara umum dari kepelbagaian strategi yang digunakan oleh pihak orientalis bagi merealisasikan matlamat perjuangan mereka. Secara ringkasnya dapat dijelaskan bentuk taktik dan strategi mereka ini sebagaimana berikut:
  1. Pengajian Di Universiti Dan Kajian Akademik

  2. Peranan Majalah, Buletin Dan Penerbitan Artikel Kajian

  3. Seminar, Konvensyen Dan Perhimpunan

  4. Ulasan Politik, Laporan Media Massa Dan Akhbar


[1] Lihat buku Cahaya Islam dan Kebatilan Di Sekelilingnya oleh Dr. Fatimah Abu al-Naja, hlm. 160.

Tiada ulasan: