Tepis Dakyah Orientalis Barat

PUTRAJAYA 19 Disember 2009 - "Dakyah orientalis Barat yang masih berdegil menganggap jihad sebagai jalan untuk menyebar agama Islam ke merata tempat di seluruh dunia perlu ditangani semua umat Islam di dunia." kata Pengerusi Ulama Sedunia Prof. Dr. Yusuf Abdullah Ali Al-Qaradawi dan juga tokoh Maal Hijrah 1431H yang diterimanya dari kerajaan Malaysia. [Utusan Malaysia]

Sabtu, Disember 13, 2008

8.3 - Seminar, Konvensyen Dan Perhimpunan

Oleh: Mohd Fikri Che Hussain

Kaum orientalis ini sejak dari permulaan aktiviti mereka dengan mempeljari serta menguasai bahasa Arab dan keilmuan Islam. Mereka senantiasa berhubung sesama mereka dengan cara mengembara ataupun sekadar mengutus surat. Pernah suatu ketika, dikatakan Paris merupakan kiblat para orientalis sewaktu Silvestre de Sacy menjadi ketua Akademi Bahasa Timur di sana sekitar tahun 1795 dan seterusnya.

Begitu juga dengan beberapa buah kota Eropah yang lain, sebaik sahaja didengari terdapatnya seorang orientalis di sana, ia tetap menjadi tumpuan para pelajar dan pengkaji untuk bertemu dengannya ataupun menjemput mereka sebagai pensyarah pelawat di tempat mereka.

Seandainya cara sebegini tidak dapat dilakukan, maka mereka menggunakan cara lain untuk mengumpulkan mereka bagi bertukar-tukar idea dan pengetahuan. Mereka berusaha sedaya upaya dengan mengadakan seminar tahunan di kawasan atau tempat tertentu dari pelbagai lapisan dan tahap keilmuan hinggalah ke peringkat antarabangsa.

Seminar yang dianggotai oleh golongan orientalis ini, seringkali menjadi tempat berhimpunnya para sarjana yang akan membentangkan kertas kerja atau sesuatu bahan ilmiah untuk dibincangkan. Bukannya perhimpunan ini dianujurkan untuk mendapatkan pulangan modal, menerima dana bantuan atau mencapai keuntungan peribadi secara tidak langsung atas kepentingan individu, sebagaimana yang banyak berlaku kini.

Objektif utama yang membuatkan mereka berhimpun semata-mata untuk mencapai kata sepakat bagi melaksanakan agenda mereka dalam bentuk kajian dan penelitian yang begitu terperinci terhadap Islam dan umatnya.

Para orientalis Eropah mulai meninggalkan Perancis dan masyarakat Perancis masih lagi berbangga dengan kisah ini walaupun telah menjangkau satu kurun setengah bagi setiap kongres yang diadakan setiap tahun. Persidangan ini yang turut disertai oleh sarjana dari India, China, Asia Tenggara, termasuk Turki dan negara-negara Asia Tengah yang telah melepaskan diri mereka daripada kekuasaan Rusia serta negara di Afrika Utara. Sekalipun begitu, tumpuan utama mereka masih lagi pada tajuk pengajian Islam dan umatnya.

Persidangan pertama yang berlangsung di Paris dicatatkan pada tahun 1873 dan yang terakhir sekali persidangan ini diadakan buat kali ke-38 dikenali dengan “International Congress for Asian and North African Studies (ICANAS)” pada September tahun 2007 bertempat di Ankara, Turki. Persidangan ini sebagaimana biasa mengupas ratusan risalah kajian berkaitan dunia Timur, khususnya Islam dan umatnya.

Seminar dan persidangan ini semakin banyak diadakan, tetapi jika hendak dibandingkan dengan kursus dan program yang bersifat umum termasuk sesi perbincangan, seminar dan pertemuan-pertemuan di peringkat serantau, seperti Persidangan Orientalis Jerman yang dianjurkan di bandar Dresden, Jerman pada tahun 1849, mungkin tidak dapat dihitung jumlah kesemuanya.
Dalam persidangan-persidangan seperti ini, ia disertai beratus sarjana dan cendikiawan orientalis. Contohnya, Persidangan Oxford telah dihadiri tidak kurang dari 900 orang para cendekiawan dari 25 buah negara, 80 buah universiti dan 69 buah institusi ilmiah.

Kegiatannya pula ditaja oleh institusi-institusi Orientalisme seperti Institut Asiatik di Perancis yang ditubuhkan pada tahun 1822, Lembaga Emperial Asia di England yang ditubuhkan pada tahun 1823, Institut Orientalisme Amerika yang ditubuhkan pada tahun 1842 serta Institut Orientalisme Jerman yang didirikan sejak tahun 1845. kesemua institusi ini mendapat dana sokongan daripada pihak kerajaan dan juga badan-badan keagamaan seperti pihak gereja dan sebagainya.

Tiada ulasan: