Tepis Dakyah Orientalis Barat

PUTRAJAYA 19 Disember 2009 - "Dakyah orientalis Barat yang masih berdegil menganggap jihad sebagai jalan untuk menyebar agama Islam ke merata tempat di seluruh dunia perlu ditangani semua umat Islam di dunia." kata Pengerusi Ulama Sedunia Prof. Dr. Yusuf Abdullah Ali Al-Qaradawi dan juga tokoh Maal Hijrah 1431H yang diterimanya dari kerajaan Malaysia. [Utusan Malaysia]

Isnin, Februari 08, 2010

KESAN PENGARUH ORIENTALISME DI DUNIA ISLAM


Oleh - Mohd Fikri Bin Che Hussain

Para orientalis telah memberikan sumbangan besar kepada dunia Kristian bagi mencapai objektif yang dikehendakinya dari aspek agama, politik, ekonomi, imperialis dan kebudayaan.

Ketika ini pihak Barat masih lagi menggunakan istilah Orientalisme dengan menubuhkan fakulti pengajian Timur Tengah, Timur Jauh dan pelbagai lagi fakulti pengajian yang masih menerima pakai metod klasik dalam usaha mencapai objektif mereka.

Namun, pada masa yang sama terdapat kesan pengaruh negatif yang bernadikan pengajian itu di negara umat Islam dari aspek akidah, syariah, politik, ekonomi dan juga kebudayaan. Antara kesan pengaruh yang terpapar dari kesan penyelidikan orientalis ini dapat dinyatakan sebagaimana berikut:

Tiada ulasan: