Tepis Dakyah Orientalis Barat

PUTRAJAYA 19 Disember 2009 - "Dakyah orientalis Barat yang masih berdegil menganggap jihad sebagai jalan untuk menyebar agama Islam ke merata tempat di seluruh dunia perlu ditangani semua umat Islam di dunia." kata Pengerusi Ulama Sedunia Prof. Dr. Yusuf Abdullah Ali Al-Qaradawi dan juga tokoh Maal Hijrah 1431H yang diterimanya dari kerajaan Malaysia. [Utusan Malaysia]

Rabu, April 08, 2009

g) Mewujudkan Keraguan Dalam Aspek Sejarah Dan Sunnah

Oleh: Mohd Fikri Bin Che Hussain

Begitu banyak fakta dan info berkaitan dengan Sirah Hidup Nabi Muhammad dan juga Sejarah Dunia Islam yang diberikan fakta songsang dan amat menyeleweng dengan hakikat peristiwa sebenar yang terjadi. Sesetengah fakta itu diputar belitkan dengan baik agar sukar untuk dikenali antara baik dan buruk sesebuah peristiwa tersebut. Mereka sering menulis cerita berkaitan sejarah dengan diselitkan cerita yang bukan dari realiti sebenar, ataupun diselewengkan faktanya atau memutar belitkan dengan kisah-kisah khayalan yang sukar difahami.

Perkara ini merupakan salah satu teknik mereka yang paling berjaya dalam membuatkan masyarakat Islam sendiri merasa ragu-ragu terhadap kebenaran kisah sejarah umat Islam sendiri. Apabila diperhatikan kisah-kisah sebegini, ia memaparkan kisah pelik di kalangan umat Islam sendiri. Keadaan ini menjadi ‘gangguan’ bagi para pemuda Islam memahami serta menerima fakta sejarah agung umat Islam terdahulu.

Kesamaran ini jelas terpapar di antara dua keadaan bagi kisah Mu’awiyah yang diselewengkan di dalam buku-buku sejarah yang memaparkan bahawa beliau adalah seorang ahli politik pembangkang yang cuba merebut jawatan daripada Ali bin Abu Thalib dan menentang kepimpinannya. Situasi ini digunakan oleh setiap guru yang mengajar subjek tersebut kepada anak-anak Islam sejak kecil lagi.

Situasi ini begitu berbeza, apabila mereka ke masjid, kisah pertikaian dan perebutan kuasa di antara Mu’awiyah dan ‘Ali radhiyallahu 'anhuma ini tidak dipaparkan sedemikian. Mereka dinyatakan sebagai salah seorang pemimpin umat Islam dan juga termasuk di kalangan para sahabat Nabi sallallahu ‘alaihi wa sallam yang terkenal.

Dr. Muhammad Fathi ‘Utsman di dalam bukunya ada menyebutkan: “Mereka ini (orientalis) begitu melampau dalam mengisi fakta ada setiap penulisan karya mereka, terutamanya di dalam lapangan Sirah Nabi Muhammad. Mereka menggunakan segala daya usaha yang mereka ada untuk mewujudkan keraguan di dalamnya. Mereka menciptakan keraguan ini bermula daripada nama Nabi Muhammad sallallahu ‘alaihi wa sallam dan seterusnya. Seandainya mereka mampu untuk mewujudkan keraguan di benak kaum muslimin, pasti mereka akan menjadikan umat Islam ragu-ragu hingga pada kewujudannya…” [1]


[1] Lihat buku Pancaran Cahaya Sejarah Islam oleh Muhammad Fathi Utsman, hlm. 69.

Tiada ulasan: