Tepis Dakyah Orientalis Barat

PUTRAJAYA 19 Disember 2009 - "Dakyah orientalis Barat yang masih berdegil menganggap jihad sebagai jalan untuk menyebar agama Islam ke merata tempat di seluruh dunia perlu ditangani semua umat Islam di dunia." kata Pengerusi Ulama Sedunia Prof. Dr. Yusuf Abdullah Ali Al-Qaradawi dan juga tokoh Maal Hijrah 1431H yang diterimanya dari kerajaan Malaysia. [Utusan Malaysia]

Selasa, Februari 10, 2009

9.4 Matlamat Orientalis - Tujuan Politik Penjajahan

Oleh: Mohd Fikri Bin Che Hussain

Orientalis menggunakan kajian mereka untuk menguasai politik dan melaksanakan program penjajahan yang dilakukan oleh blok negara-negara Eropah dari dulu hingga kini. Syeikh Muhamad Syakir sendiri menyebutkan: “Propaganda penting yang dibawa oleh kaum Kristian ini adalah dengan membentangkan maklumat yang begitu luas dan terperinci tentang negara-negara yang ingin dijajah oleh negara Barat untuk mendapatkan penguasaan ke atas kekayaan dan kemewahan yang berada di dalamnya.”

Antara bentuk ‘cengkaman’ mereka yang dapat dinilai daripada aspek pengetahuan terperinci mereka terhadap umat Islam ialah dengan melemahkan semangat persaudaraan sesama umat Islam dengan strategi memecah belah umat bagi memudahkan umat Islam terus dikuasai. Pemecahan tersebut dilakukan dengan menghidupkan unsur fanatik perkauman, kedaerahan dan kebangsaan (nasionalisme).

Mereka menekankan budaya etnik tertentu dan menghidupkan bahasa etnik di kalangan Muslim bukan Arab seperti peminggiran bangsa Turki kepada tulisan Arab hingga kini, peminggiran bangsa Melayu di Malaysia, Indonesia, Selatan Thailand dan Selatan Filipina terhadap penggunaan tulisan Jawi, kaum Barbar Amazigh di bahagian Utara Afrika yang cuba mengembalikan dialek dan tulisan mereka dan menolak penggunaan bahasa dan tulisan Arab serta beberapa bangsa lain yang mengalami nasib yang sama, seperti Turkmen, Kurdish, Uzbek, Qibti, Uighur dan sebagainya.

Bagi negara Islam yang mempunyai penduduk Arab pula, mereka ditekankan dengan dialek Arab 'Amiyyah atau Darijah (bahasa pasar) dengan lebih meluas di kalangan mereka. Pada penghujung kurun ke-20 di Maghribi, seorang orientalis yang berasal dari Skandinavia pernah mengeluarkan majalah setiap dua bulan yang menggunakan dialek Darijah Maghribiyyah (bahasa pasar Maghribi dan Algeria) dengan pembiayaan daripada wang sakunya sendiri. Di samping itu, mereka turut mengubah adat istiadat yang diamalkan oleh penduduk tempatan dengan menyogok perkara-perkara yang menjadi larangan menurut adat dan agama atas nama ‘kemodenan’.

Pada masa tersebut, para pegawai dari kalangan anak tempatan yang bekerja di bawah pentadbiran penjajah di negara-negara umat Islam telah diarahkan untuk mempelajari bahasa asing iaitu bahasa penjajah. Alasan mereka adalah untuk membuatkan para pegawai tempatan ini lebih memahami kebudayaan dan agama pihak penjajah. Namun, tujuan utamanya agar mereka mudah dipengaruhi dan dikuasai atas nama ‘pemodenan kebudayaan’ daripada terus dicengkam dengan adat dan tradisi kuno serta lapuk yang telah dimamah usia.

Anak tempatan yang di‘racun’ mindanya, para pegawai penjajah dan golongan orientalis sama-sama bersekongkol dan bekerjasama dalam mencapai misi utama mereka. Mereka saling memberikan info maklumat agar sistem penjajahan itu tetap berterusan tanpa sebarang ancaman dan penentangan yang bakal menggugat kepentingan mereka di negara yang mereka kuasai.

Kerjasama yang begitu erat di kalangan pegawai penjajah dan golongan orientalis yang dilantik menjadi pegawai koloni penjajah berterusan beberapa lama. Mereka telah ditugaskan untuk membuat kajian tentang hal ehwal ketimuran dari aspek bahasa, budaya, sejarah, politik dan juga ekonomi di kawasan tersebut.

Contohnya, seorang orientalis dari Britain telah menghasilkan sebuah buku setebal 14 jilid dengan judul “Panduan Negara Arab Teluk: Geografi dan Sejarah”. Segala maklumat ini hanya boleh diperolehi oleh para pegawai yang bertugas dengan Kementerian Imperial. Malahan, jawatan tersebut tidak akan diberikan kecuali kepada mereka yang mempunyai pengetahuan mengenai selok belok kawasan setempat yang mana beliau ditugaskan.

Masih lagi berterusan antara perkaitan kajian Arab-Islam dan Imperialis Barat hingga ke hari ini, meskipun hanya terdapat segelintir sahaja para pengkaji Barat yang mempertahankan dasar keilmuan dalam mengkaji dunia timur, khususnya dunia Islam. Bukti penting yang menunjukkan perkaitan ini adalah dengan pengasasan Kolej Pengajian Timur dan Afrika di Universiti London yang dibangunkan atas cadangan daripada salah seorang anggota parlimen Britain.

Selepas tamatnya Perang Dunia Kedua, kerajaan Briatin mula mendapati kepentingan mereka di dunia Islam kian terhakis. Oleh itu, mereka perlu menekankan Pengajian Arab Islam dalam bentuk yang lain, lalu Kerajaan Britain menubuhkan sebuah fakulti yang mendapat tajaan daripada pihak kerajaan dengan dipimpin oleh Earl of Scarbrough bagi membuat kajian tentang senario pengajian Arab-Islam di Universiti Britain. Fakulti ini meletakkan kenyataan mengenai kepentingan kajian yang dibentangkan serta beberapa cadangan untuk memperbaiki serta meneruskan lagi kajian ini.[1]

Para tahun 1961, Kerajaan Britain telah menubuhkan fakulti lain yang diketuai pula oleh Sir William Hayter bagi kajian yang lebih terperinci. Fakulti ini telah membiayai sebilangan besar para pengkaji yang berkepakaran di bidang ini. Mereka yang berada di jurusan khusus bagi Pengajian Arab-Islam di Universiti Britain saling melawat antara satu sama lain di beberapa belas buah universiti di Amerika dan dua buah universiti di Kanada.

Lawatan mereka ke Amerika Syarikat adalah bertujuan untuk mengetahui sejauh manakah perkembangan yang berlaku di kalangan masyarakat Amerika di lapangan kajian ini. Kesemua kos perbelanjaan di bidang ini telah ditanggung dan dibiayai sepenuhnya oleh Badan korporat Rockefeller dan Ford.[2]

Apa yang jelas mengenai hubungan Pengajian Arab-Islam dengan misi politik Imperialis selepas kemerosotan misi penjajahan dari aspek ketenteraan, kerajaan Amerika masih lagi menyumbangkan dana khusus kepada beberapa buah pusat Pengajian Arab-Islam di beberapa buah universiti Amerika. Sesetengah universiti tersebut diberikan sumbangan dana sepenuhnya dan sebahagian lagi diberikan dalam bentuk sebahagian sahaja, bersesuaian dengan kajian yang ditetapkan oleh pihak kerajaan Amerika dan misi politiknya.[3]

Pihak Kongres Amerika pernah menjemput secara khusus untuk Biro Kementerian Luar Negara Amerika, beberapa orang pensyarah universiti, sarjana, para pengkaji dan pakar yang berkaitan dengan Pengajian Arab-Islam untuk membentangkan natijah setiap kajian mereka. Mereka juga diberi peluang untuk menyampaikan syarahan, membentangkan kertas kerja dan berdialog dengan anggota Kongres. Pihak Kongres sendiri telah mengedarkan keputusan perbincangan yang dijalankan dengan kawalan rapi dan begitu terhad di kalangan para pentadbirnya, demi kepentingan ahli politik Amerika.[4]


[1] Lihat Report of The Interdepartmental Commission of Inquiry of Oriental, Slavonic, European and African Studies (London, 1947).
[2] Lihat Report of the Sub-Committee on Oriental, Slavonic, East European and African Studies (London,1961).
[3] Lihat Moroe Berger, Middle Eastern And North African Studies : Development and Needs. Dalam artikel daripada buletin yang diterbitkan oleh Middle East Studies Association, Vol.1. No.2, bertarikh 15 November 1967.
[4] Contoh ini boleh dilihat daripada catatan Perhimpunan Kongres pada musim panas tahun 1985 yang mencapai 442 halaman yang dibentangkan oleh Dr. Ahmad Khidr Ibrahim dengan terjemahan sebahagian daripadanya dan diterbitkan di dalam Majalah Masyarakat Kuwait sebelum peristiwa Penaklukan Iraq ke atas Kuwait.

Tiada ulasan: