Tepis Dakyah Orientalis Barat

PUTRAJAYA 19 Disember 2009 - "Dakyah orientalis Barat yang masih berdegil menganggap jihad sebagai jalan untuk menyebar agama Islam ke merata tempat di seluruh dunia perlu ditangani semua umat Islam di dunia." kata Pengerusi Ulama Sedunia Prof. Dr. Yusuf Abdullah Ali Al-Qaradawi dan juga tokoh Maal Hijrah 1431H yang diterimanya dari kerajaan Malaysia. [Utusan Malaysia]

Isnin, Ogos 31, 2009

KAEDAH ASAS ORIENTALIS (1)

Oleh: Mohd Fikri Bin Che Hussain

Antara kaedah asas yang digunakan oleh para orientalis dalam usaha untuk mencapai matlamat mereka, boleh diringkaskan sebagaimana berikut:

i) Ikhlas Dalam Kajian & Melaksanakannya Bersungguh-Sungguh.

Antara perkara yang menjadi tarikan dalam konsep asas bagi seseorang orientalis dalam melaksanakan sebarang kajiannya adalah dari aspek kesungguhan mereka. Keistimewaan ini dapat dilihat daripada ketekunan mereka melakukan kajian penyelidikan dengan begitu ikhlas. Malahan mereka sanggup mengorbankan harta, masa dan tenaga bagi mencapai objektif tersebut.

Hal ini dapat diperhatikan dengan kepelbagaian usaha yang mereka tampilkan dengan penuh kesungguhan seperti melakukan penulisan terhadapa kajian yang telah dilakukan, melaksanakan sebarang bentuk program akademik seperti seminar dan perhimpunan, lawatan sambil belajar dan pelbagai lagi aktiviti yang berkaitan dengan kajian penyelidikan mereka.

ii) Sukakan Kemasyhuran & Berkeinginan Kuat Dalam Mendapat Maklumat.

Orientalis amat sukakan kemasyhuran dan menjadi rujukan utama bagi setiap kajian yang dilakukannya. Tidak hairanlah mereka adalah satu golongan yang begitu berkeinginan kuat untuk mendapatkan sebarang maklumat dalam sesuatu kajian yang dilakukan oleh mereka. Mereka begitu bersungguh dalam mencari maklumat terbaik bagi sesebuah masyarakat dan etnik yang di luar lingkungan mereka.
Mereka akan cuba mencari bahan ilmiah yang terdapat pada satu-satu etnik yang menjadi objektif kajian mereka daripada bahan berbentuk manuskrip, buku dan juga hingga ke batu-batu nesan yang mempunyai tulisan di atasnya. Malahan mereka mengetahui sejarah sesuatu bangsa dan persekitarannya yang menjadi objektif kajian mereka melebihi pengetahuan anak kelahiran tempatan itu sendiri.

Tiada ulasan: