Tepis Dakyah Orientalis Barat

PUTRAJAYA 19 Disember 2009 - "Dakyah orientalis Barat yang masih berdegil menganggap jihad sebagai jalan untuk menyebar agama Islam ke merata tempat di seluruh dunia perlu ditangani semua umat Islam di dunia." kata Pengerusi Ulama Sedunia Prof. Dr. Yusuf Abdullah Ali Al-Qaradawi dan juga tokoh Maal Hijrah 1431H yang diterimanya dari kerajaan Malaysia. [Utusan Malaysia]

Rabu, Mac 25, 2009

d) Mengutamakan Kajian Suku Arab Minoriti, Pertentangan Yang Wujud, Sejarah Era Jahiliyah Dan Apa Sahaja Sebelum Kedatangan Islam




Oleh: Mohd Fikri Bin Che Hussain


Para orientalis amat menitik beratkan kajian yang berkaitan dengan kelompok suku dan kaum minoriti seperti kabilah, aliran mazhab yang pupus serta suku purba yang tidak mempunyai fakta kajian lagi seperti kerajaan Himyar, Ghassan, Palmyra, Tadammur dan sebagainya.

Mereka turut menumpukan kisah pertikaian dan pertelagahan di kalangan umat Islam yang ditimbulkan oleh mereka yang terpengaruh dengan ajaran sesat dan mendokong fahaman politik rosak, seperti kelompok Syiah Isma’iliyah, Druze, Hasyasyin (Assassin) dan juga Qaramithah yang pernah muncul dalam lembaran sejarah Islam.

Kajian berkaitan dengan berhala-berhala jahiliyah, sejarah Arab jahiliyah dan permulaan kedatangan Islam dan era awal kerasulan Muhammad sallallahu ‘alaihi wa sallam turut dilakukan. Bahkan, mereka meletakkan kajian tersebut di satu kedudukan yang begitu tinggi dan melebihi dari apa yang sepatutnya.

Mereka juga turut mengumpulkan kisah tentang golongan munafikin di zaman Rasulullah dengan melabelkannya sebagai pihak pembangkang kerana berani memberikan tentangan kepada baginda atau memaparkan permusuhan dengan Allah dan rasul yang diutuskanNya.


Lebih menariknya, sesetengah mereka yang mengkaji perkara yang tidak mempunyai sebarang ‘manfaat’ ini kepada pihak Eropah dan juga umat Islam telah dianugerahkan dengan ijazah kedoktoran cemerlang dari universiti mereka.

Tiada ulasan: