Tepis Dakyah Orientalis Barat

PUTRAJAYA 19 Disember 2009 - "Dakyah orientalis Barat yang masih berdegil menganggap jihad sebagai jalan untuk menyebar agama Islam ke merata tempat di seluruh dunia perlu ditangani semua umat Islam di dunia." kata Pengerusi Ulama Sedunia Prof. Dr. Yusuf Abdullah Ali Al-Qaradawi dan juga tokoh Maal Hijrah 1431H yang diterimanya dari kerajaan Malaysia. [Utusan Malaysia]

Selasa, Januari 27, 2009

9.3. Matlamat Orientalis - Tujuan Ekonomi Perdagangan


Oleh - Mohd Fikri Bin Che Hussain


Ketika bermulanya Zaman Kebangkitan atau dikenali juga sebagai Revolusi Perindustrian di Eropah, mereka amat memerlukan kepada bahan mentah sebagai satu keperluan dalam menampung pembangunan industrinya. Selain itu, mereka juga memerlukan pasaran-pasaran baru bagi barangan yang telah dihasilkan dan tapak-tapak yang menjadi sumber utama bahan mentah yang menjadi keperluan mereka, di samping menjual semula hasil dagangan tersebut di pasaran yang lebih terbuka.

Oleh itu, pusat utama yang mempunyai bahan mentah dan pasaran dagangan mereka itu adalah blok negara Timur yang terdiri dari kalangan negara-negara Islam di benua Afrika dan Asia. Bagi menggerakkan pelan perindustrian dagangan mereka dengan lebih pantas, mereka terpaksa menjalankan kajian terhadap negara-negara tersebut dengan penyelidikan ilmiah dari sudut geografi, aspek sosio-ekonomi masyarakat setempat, aspek bahasa, kebudayaan dan sebagainya.

Tujuan penguasaan ekonomi yang dilaksanakan oleh pihak orientalis merupakan salah satu objektif utama dan berfungsi sebagai satu poin penting bagi meneruskan kajian dan penyelidikan tentang Dunia Ketimuran. Kilang industri mereka terus menerus mengeluarkan produk yang melebihi tahap pasaran tempatan sepertimana mereka juga amat memerlukan kepada bahan mentah yang terdapat di persekitaran dunia Islam.

Dengan demikian, sesetengah institusi kewangan Eropah seperti Bank Swiss dan sebagainya telah mengeluarkan pelan kewangan bulanan yang pada zahirnya menampakkan pelan kewangan bagi membangunkan ekonomi. Tetapi, hakikat yang sebenarnya ia merupakan kajian penyelidikan orientalis secara total dari pelbagai aspek yang terkandung di dalamnya.

Di samping institusi-institusi kewangan di Eropah yang melaksanakan pelan ini, pelbagai industri-industri mega mula dilaksanakan dengan lebih pesat dan pihak pemerintah sendiri telah mengeluarkan banyak modal untuk kajian-kajian bagi mengenalpasti keadaan negara-negara Islam dengan lebih mendalam. Kajian tersebut sangat digalakkan terutamanya pada masa penjajahan Barat sekitar abad ke-19 dan 20.

Tiada ulasan: