Tepis Dakyah Orientalis Barat

PUTRAJAYA 19 Disember 2009 - "Dakyah orientalis Barat yang masih berdegil menganggap jihad sebagai jalan untuk menyebar agama Islam ke merata tempat di seluruh dunia perlu ditangani semua umat Islam di dunia." kata Pengerusi Ulama Sedunia Prof. Dr. Yusuf Abdullah Ali Al-Qaradawi dan juga tokoh Maal Hijrah 1431H yang diterimanya dari kerajaan Malaysia. [Utusan Malaysia]

Isnin, Disember 01, 2008

6) Definisi Penulis Mengenai Orientalisme

Oleh: Mohd Fikri Che Hussain

ORIENTALISME merupakan fakta kajian yang dicetuskan oleh sarjana Eropah dan Amerika bersumberkan penyelidikan akademik, cetusan idea, media massa, ulasan politik, siasatan maklumat dan pelbagai lagi kaedah untuk mendapatkan info berkaitan agama Islam dan kaum muslimin.

Mereka berusaha menyelidiki rutin kehidupan umat Islam dari aspek akidah, syariah, kemasyarakatan, politik, gaya pemikiran dan juga kesenian. Malahan, hal ini dapat dicapai dengan meneliti penulisan dan laporan yang disampaikan oleh sarjana ini dari kalangan Kristian Arab seperti Qibti (Coptic), Suryani (Assyria) serta pelbagai bangsa lain yang hidup di tengah-tengah masyarakat Islam.

Mereka turut menilai ajaran Islam dari pandangan kaca mata barat dan dibantu oleh para penyelidik Islam sendiri yang ‘berguru’ dari tangan-tangan orientalis dan begitu terpengaruh dengan gaya pemikiran mereka.

Walau bagaimanapun, terdapat juga sebilangan sarjana orientalis yang turut menumpukan kepada pelbagai bangsa Timur yang lain secara umumnya. Bangsa dan budaya yang dijadikan bahan kajian di dalam lapangan ini turut merangkumi India, Asia Tenggara, China, Jepun dan Korea.

Tiada ulasan: